چشم لندن؛ عظیم ترین چرخ و فلک اروپا

به گزارش اکسپرس بلاگ، چشم لندن یا لاندن آی (London Eye)، چرخ و فلک عظیمی است که در بخش جنوبی رود تیمز قرار گرفته و یکی از جاذبه های دیدنی و پرطرفدار شهر لندن به شمار می رود. همچنین عنوان عظیم ترین چرخ و فلک اروپا نیز به این وسیله اختصاص دارد و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می نماید.

چشم لندن؛ عظیم ترین چرخ و فلک اروپا

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

چشم لندن، نماد ملی محسوب می گردد و ابتکار و موفقیت انگلیس در زمینه تکنولوژی قرن 21 میلادی را به نمایش می گذارد. این چرخ و فلک، 135 متر ارتفاع دارد و روزانه حدود 15،000 نفر از آن بازدید می نمایند. اما ایده ساخت این وسیله از کجا آغاز شد؟

جولیا بارفیلد (Julia Barfield) و دیوید مارکس (David Marks) در سال 1993 میلادی در مسابقه طراحی آزاد شرکت کردند تا معماری یک بنای دیدنی را به مناسبت جشن هزاره (سال 2000) برعهده بگیرند. متأسفانه طرح آن ها برای ساخت عظیم ترین چرخ و فلک دنیا به همراه تمامی طرح های افراد دیگر رد شد.

پس از منحل شدن مسابقه، این زن و شوهر تصمیم گرفتند تا شرکت خودشان را تأسیس نمایند و ایده چرخ و فلک را به مرحله ی انجام برسانند. بعد از عمومی شدن این موضوع، بریتیش ایرویز برای یاری با آن ها ارتباط برقرار کرد و قرار شد تمام توان خود را به کار بگیرند تا کار این پروژه در سال 1999 و تا قبل از جشن شب سال نو به خاتمه برسد.

بنابراین تیمی متشکل از 1،700 نیروی متخصص گردهم آمدند و بی وقفه کار کردند تا طرحی منحصر به فرد برای آن درنظر بگیرند که شامل حرکت دستگاه تا بالای رود تیمز می شد.

از آنجایی که بریتیش ایرویز اسپانسر این پروژه شده بود، در ابتدا چشم لندن را با نام چرخ و فلک هزاره بریتیش ایرویز (British Airways Millenium Wheel) می شناختند. امروزه حامی اقتصادی این وسیله، شرکت کوکاکولا است؛ بنابراین تعجب نکنید اگر جایی اسم این شرکت را در کنار نام چشم لندن دیدید. این چرخ و فلک عظیم، 32 محفظه کپسول مانند را دربرمی گیرد که نمادی از 32 منطقه لندن هستند و از داخل آن ها می توانید به دورنمای بی نظیر شهر دسترسی داشته باشید.

این محفظه ها از 1 تا 33 شماره گذاری شده اند و محفظه شماره 13 را حذف کردند تا برایشان بدشانسی نیاورد. چشم لندن، بیش از 40 جایزه مختلف را از لحاظ معماری و به خاطر نقش مؤثرش در صنعت گردشگری لندن به خود اختصاص داده است.

موزه بریتانیا، پربازدیدترین جاذبه دیدنی رایگان انگلیس به حساب می آید و سالانه بیش از 6 میلیون نفر از آن بازدید می نمایند. در مقابل آن، چشم لندن با حدود 3.5 میلیون بازدیدنماینده در سال، توانسته عنوان پربازدیدترین جاذبه پولی این کشور را به خود اختصاص بدهد.

این چرخ و فلک در مجموع، بیش از 1،000 تُن وزن دارد و به آرامی حرکت می نماید. به طوری که یک دور سواری با آن، 30 دقیقه طول خواهد کشید؛ یعنی چیزی حدود 0.9 کیلومتر در ساعت و 2 برابر سرعت تخت گاز یک لاک پشت زمینی! بنابراین زمان کافی در اختیار خواهید داشت تا سر وقت و بدون استرس از چشم انداز زیبای اطرافتان لذت ببرید.

برخلاف جایگاه های چرخ و فلک های دیگر، طراحی ویژه محفظه های چشم لندن به گونه ای است که به سطح بیرونی دستگاه چسبیده تا معلق نباشد و بازدیدنمایندگان بتوانند بدون لغزش، به نمای 360 درجه ای جاذبه های اطراف و حتی قلعه وینزور (Windsor Castle) دسترسی پیدا نمایند. همچنین هر محفظه شیشه ای، سیستم گرمایشی و سرمایشی مخصوص به خود را دارد.

چشم لندن در برخی روزهای خاص همچون سال نو و کریسمس تعطیل است؛ بنابراین همواره قبل از مراجعه، آخرین تغییرات را از سایت آن ها به صورت آنلاین چک کنید. علاوه بر آن، این بنا فاصله کمی تا خانه مجلس و بیگ بن دارد و با استفاده از تورهای قایق های رود تیمز می توانید از تمامی آن ها به علاوه مقاصد گردشگری معروف دیگری از جمله برج لندن، تاور بریج و کلیسای وست مینستر دیدن کنید. همچنین برای فرار از صف های طولانی آن بهتر است بلیت خود را از قبل بخرید تا در وقت صرفه جویی گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3234

به "چشم لندن؛ عظیم ترین چرخ و فلک اروپا" امتیاز دهید

1 کاربر به "چشم لندن؛ عظیم ترین چرخ و فلک اروپا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم لندن؛ عظیم ترین چرخ و فلک اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید