روستای فارسیان گلستان ؛ نگینی در دامنه های شمالی البرز

به گزارش اکسپرس بلاگ، روستا ها را معمولا با طبیعت بکر و صفا و سرسبزی شان می شناسیم؛ اما روستا های کمی هستند که علاوه بر داشتن این ها، از بافت و سبک معماری ویژه و قابل توجهی برخوردار باشند. چنین روستا هایی عمدتا به زودی مشهور می شوند و عکس هایشان مجلات گردشگری و صفحات مجازی را پر می نماید؛ چنان چه در خصوص روستای ماسوله گیلان ، شاهد این معروفیت هستیم. اما در دامنه سمت دیگر کوه های سر به آسمان ساییده البرز، ماسوله دیگری این بار در استان گلستان به معروفیت رسیده است. روستای فارسیان گلستان ، دارای بافت پلکانی زیبایی است که قرمزی گلدان های شمعدانی در کنار پنجره های آبی رنگ خانه هایش، زیبایی فوق العاده ای به آن بخشیده است. به علاوه، این روستا از جاذبه های طبیعی کم ندارد. کوه و جنگل و چشمه ساران در ترکیب با یکدیگر منظره ها بدیعی خلق نموده اند که به راستی شایسته دیدن و تحسین است. امروز می خواهیم شما را به این روستای دل انگیز ببریم و از جذابیت های آن برایتان بگوییم. پس تا خاتمه همراه خبرنگاران بمانید.

روستای فارسیان گلستان ؛ نگینی در دامنه های شمالی البرز

موقعیت جغرافیای روستای فارسیان گلستان

روستای فارسیان گلستان

روستای فارسیان از توابع بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر در استان گلستان است که در 22 کیلومتری شرق شهر گالیکش واقع شده است. این روستا در مرز میان استان های گلستان و سمنان قرار گرفته و 777 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و کوه های سر به فلک کشیده، اطراف آن را فرا گرفته اند. کوه هایی که به علت نزدیکی به جنگل های پارک ملی گلستان، پوشیده از درختان انبوه بلوط و افرا هستند و ظاهری سرسبز و دیدنیی به منطقه داده اند. فارسیان از سمت شرق با روستای کیارام ، از جنوب شرقی با روستای فرنگ و از جنوب با روستای لیرو و از ناحیه شمال با روستای سیجان همسایه است. همجواری با جنگل ابر، گردنه خوش ییلاق و دامنه های سرسبز ماران کوه، روستای فارسیان را از موقعیت طبیعی ویژه ای برخوردار نموده است.

آب و هوا و وجه تسمیهروستای فارسیان گلستان

آب و هوای روستای فارسیان گلستان

با توجه به وجود حصاری از کوه های مرتفع در اطراف روستا، وزش باد از سمت غرب و شمال غرب و بعلاوه بالا بودن رطوبت منطقه، فارسیان تحت تأثیر اقلیم کوهستانی است. به این معنی که دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. این آب و هوا باعث شده تا فارسیان ییلاق خوبی برای عشایر کوچ نشین در فصل گرما باشد. همین موضوع ارتباط مستقیمی با نامگذاری روستا دارد. در گذشته های دور، مهاجرت عشایر کوچنده فارس به این منطقه و یکجا نشین شدن آن ها به علت مساعد بودن عوامل طبیعی، هسته اولیه روستا را بنا نهاده است.

بافت پلکانی روستای فارسیان گلستان

بافت پلکانی روستای فارسیان گلستان

بافت کلی خانه های روستای فارسیان به صورت پلکانی است؛ به این صورت که حیاط هر خانه، بام خانه جلویی است و این فرایند تا خانه های پایین دست تکرار می گردد. اما نکته قابل توجه دیگر در خصوص بافت تاریخی روستا سابات ها هستند. سابات به کوچه های مسقفی گفته می گردد که قسمت بالایی آن در مالکیت شخصی و فضای زیر سقف در مالکیت عمومی واقع شده است. امروزه در فارسیان 63 سابات سالم وجود دارد که هنوز قابل استفاده است. جالب آنجاست که داخل برخی از این سابات ها فضایی به نام دختر نشین برای نشستن تعبیه شده است که در ساعات پایانی روز، محلی برای گفتمان زنان و بازی بچه ها به شمار می آید. در گذشته که آب لوله کشی در روستا وجود نداشت، دختران برای آوردن آب به چشمه می رفتند و به علت بُعد مسافت طولانی، در این دختر نشین ها نشسته و خستگی در می کردند. تنور هم در فارسیان زیاد به چشم می خورد؛ در هر کوچه یک تنور وجود دارد که اهالی آن کوچه در حفظ و نگهداری و استفاده از آن با یکدیگر شریک هستند.

سبک معماری خاص خانههای روستای فارسیان گلستان

سبک معماری خاص خانه های روستای فارسیان گلستان

خانه های روستای فارسیان نوع خاصی از خانه های خشتی هستند؛ با قالب های بزرگ خشتی که مقدار آن ها دو برابر خشت های به کار رفته در بافت تاریخی گرگان است. در فارسیان حدود 500 خانه خشتی وجود دارد که عمدتا در دو طبقه ساخته شده اند. طبقه نخست به عنوان انباری یا مغازه استفاده شده و طبقه دوم به اسکان اهالی خانه اختصاص دارد. از نکات جالب توجه در رابطه با معماری خانه های روستای فارسیان، رنگ های به کار رفته در آن هاست. مثلا رنگ زرد و سفیدی که بر نمای خانه ها دیده می گردد، رنگ طبیعیِ نوعی گِل با نام شولی و یا در گویش محلی سوآما است. در اعیاد مختلف و مناسبت ها، زنان روستا این رنگ را به کف و دیواره ی خانه های خود می مالند. بعلاوه می توان به رنگ آبی تیره ای اشاره کرد که بیشتر پنجره های روستا به آن آراسته شده اند و در ترکیب با رنگ قرمز شمعدانی ها بسیار دوست داشتنی به نظر می رسند.

طبیعت روستای فارسیان گلستان

طبیعت روستای فارسیان گلستان

جنگل های انبوه، کوه ها و دره های عمیق البرز به همراه چشمه های متعددی که از دل زمین می جوشند، طبیعت بی نظیری را برای روستای فارسیان رقم زده اند. در اطراف روستا، شالیزار های سرسبز طبقاتی، به تبعیت از بافت پلکانی روستا، چشم ها را خیره می نماید. برای دیدنی این شالیزار ها می توانید به روی تپه قنبرآباد در نزدیکی روستا بروید و از سمت جنوب شالیزارهای طبقاتی را دیدن کنید. از سمت شرق بافت تاریخی روستا و از شمال نمای کوهستانی اطراف قابل مشاهده است. مجموعه آبشار پنج پله ای کبوتر خانه هم از دیگر جاذبه های طبقاتی روستای فارسیان است. رودخانه ای بسیار زیبا نیز از میان روستا می گذرد که از 25 چشمه همواره جوشان تغذیه شده است. بعلاوه در امتداد رشته کوه البرز، کوهستانی به نام علی کمری وجود دارد که فضای آن جان می دهد برای صخره نوردی!

دشت اسبهای وحشی فارسیان

دشت اسب های وحشی فارسیان

اما بشنوید از دشت اسب های وحشی روستای فارسیان که از دیدنی های منحصر به فرد این روستاست.این دشت از مجموعه مراتع وسیعی تشکیل شده که میزبان اسب های وحشی در فصول مختلف است. البته راستا رسیدن به این دشت ها کوهستانی است و تجهیزات مناسب می طلبد. راستا کوهپیمایی رسیدن به این دشت از فارسیان حدود هفت کیلومتر بوده و با آفرود 45 دقیقه زمان احتیاج دارد. تعداد محدودی از این دشت ها در دنیا وجود دارد که بزرگترین شان در کشور مغولستان است.

در خبرنگاران بخوانید

زبان، فرهنگ و آداب و رسوم روستای فارسیان گلستان

آداب و رسوم روستای فارسیان گلستان

چنان که گفتیم در گذشته های دور اقوامی از عشایر استان فارس و سبزوار بـه این روستا مهاجرت کردند و زبان های فارسی و ترکی قزلباش را به این روستا آوردند. پس از گذشت حدود هزاران سال، اهالی روستا همچنان به اصالت خود پایبند بوده و هنوز هم به زبان ترکی (قزلباش) با هم صحبت می نمایند. ساکنین روستا، فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارند. اهالی روستا را بازماندگان طایفه هـایی تشـکیل مـی دهنـد کـه درحال حاضر به لحاظ ساختار اجتماعی از میـان رفتـه و در چـارچوب خـانواده هـایی مانند محمودی ها، گیلکی ها، تنگلی ها و رمدان لرهـا در جـای جـای روستا سکونت دارند.

آیین های زیادی در روستا وجود دارد که بیشتر شان مربوط به نوروز و شروع سال نو هستند. تخم مرغ زنی یک بازی محلی است که از دو ماه مانده به عید در معابر اصلی روستا برگزار می گردد. مراسم خاله خاله هم مربوط به 10 روز پایانی سال است و طی آن بچه ها با شعر خوانی در کوچه ها از بزرگتر ها هدیه می گیرند. کشتی گیری مردان روستا در معابر اصلی، تاب بازی و آواز خوانی دختران و نواختن موسیقی های محلی هم از دیگر آیین های نوروزی روستای فارسیان اند. از جمله مراسمات نمایشی در روستا هم می توان به خروس جنگی و گاو بازی که مبارزه دو گاو با شاخ های تیز است اشاره نمود.

موسیقی،صنایع دستی و سوغات روستای فارسیان گلستان

صنایع دستی روستای فارسیان گلستان

موسیقی جایگاه ویژه ای در روستای فارسیان دارد. ساز های مورد استفاده در روستا شامل نی، دوتار شمال خراسان، سرنا و تنبک است. علاوه بر کاربرد در زندگی روزمره، سرنا و تنبک در مراسم عروسی و نی در مراسمات عزاداری هم مورد استفاده قرار می گیرند. از هنرهای سنتی و صنایع دستی روستا هم می توان به پرده گل دوزی، چادر شب بافی و دوخت لباس های کرباس اشاره نمود. نان محلی، شال و چادر شب، نوعی حوله از جنس ابریشم مصنوعی، انواع خشکبار و ترشیجات از جمله سوغاتی هایی است که در این روستا یافت می شوند. لازم به ذکر است فارسیان برنج خوب و مرغوبی هم دارد که با آب چشمه کشت می گردد، ولی کاشت و برداشت آن دیر انجام می گیرد.

غذاهای محلی روستای فارسیان گلستان

غذا های محلی

روستاییان فارسیان در خوش سلیقگی و طبخ غذا های محلی و متنوع شهره اند. از جمله غذا های محلی این روستا می توان به آش خمیر، چنگالی، حلیم، آش شله، حلوا برنجی، چکّو (اشکنه)، خورشت گوجه ریز، کنجی پت و دندانی اشاره نمود. بعلاوه نان های متنوعی هم در فارسیان پخته می گردد. انواع نان های قره قروتی، نان آقاندو، نان فتیر، نان کماج و نان پنجه کش از این جمله اند. البته امروزه با ورود نان های صنعتی به روستا ها، بوی نان های محلی کمتر از گذشته احساس می گردد.

برترین زمان سفر

برترین زمان سفر

به علت اقلیم کوهستانی روستای فارسیان، تابستان برترین فصل سفر به این روستاست.

اطلاعات بازدید از روستای فارسیان گلستان

آدرس روستای فارسیان : استان گلستان، 35 کیلومتری جنوب شرقی آزاد شهر، روستای فارسیان

راستا دسترسی به روستای فارسیان گلستان : فارسیان در 35 کیلومتری جنوب شرقی آزادشهر و 90 کیلومتری شهرستان گرگان واقع شده است. این روستا در محور اصلی آزادشهر به شاهرود واقع شده و تا شاهرود هم 85 کیلومتر فاصله دارد.

موقعیت روستای فارسیان

آیا شما هم اهل سرزدن به روستاهای ییلاقی در فصل تابستان هستید؟ چه قدر تمایل دارید روستای فارسیان گلستان را از نزدیک ببینید؟ دیدگاه تان را با خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 24114

به "روستای فارسیان گلستان ؛ نگینی در دامنه های شمالی البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای فارسیان گلستان ؛ نگینی در دامنه های شمالی البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید