گونه های جانوری در حال انقراض دنیا را بشناسید

به گزارش اکسپرس بلاگ، انقراض جانوران و گیاهان مساله ای مهم و قابل توجه است. در این جا چند نمونه از جانوران دنیا که در معرض انقراض هستند را به شما معرفی می کنیم.

گونه های جانوری در حال انقراض دنیا را بشناسید

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - گونه های جانوری بسیار زیادی در جهان وجود دارند اما برخی از این گونه ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. برای حفظ این حیوانات و جلوگیری از انقراض آن ها راه هایی وجود دارد. در این جا قصد داریم کمیاب ترین حیوانات جهان که ممکن است تا چند وقت دیگر اثری از آن ها روی زمین باقی نماند را به شما معرفی کنیم. به ترتیب از آخر:

10. وشق ایبری

وَشُق ایبری که گاهی به غلط سیاهگوش ایبری نامیده می گردد یکی از گونه های کمیاب جهان است که در جنوب غربی اروپا یافت می گردد. این حیوان که از رده پستانداران و تیره گربه سانان محسوب می گردد به عنوان یک گونه نادر در حال انقراض طبقه بندی شده است.

9. حشره خوار سائوتومه

حشره خوار سائوتومه شدیدا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. از این گونه کمیاب فقط چند نمونه باقی مانده و تنها زیستگاه این جانور جزیره سائوتومه، کشوری کوچک در خلیج گینه در آفریقاست. این جانور شکم و دندان های سفیدی دارد و طول آن حدود 7 سانتی متر است. حشره خوار سائوتومه از انواع حشره ها تغذیه می نماید.

8. ومبت شمالی

این جانور کیسه دار که کمی شبیه به خرس است نادرترین گونه ومبت ها بوده و شدیدا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. ومبت شمالی حدود نیم متر طول دارد و با اینکه سریع تر از سایر گونه های ومبت زاد و ولد می نماید اما این مزیت هم جلوی خطر انقراض او را نگرفته است. ومبت های شمالی در منطقه محافظت شده ای به وسعت 750 هکتار در جنگل های کوئیزلند زندگی می نمایند و به تازگی تعدادی از آن ها به یکی از پناهگاه های تازه تاسیس در سنت جورج انتقال داده شده اند. در حال حاضر تنها 130 نمونه از این جانور در جهان وجود دارد.

7. میمون شبگرد هندی

بر اساس جدول سازمان بین المللی حفاظت محیط زیست که در سال 2008 منتشر شد، میمون شبگرد هندی یکی از گونه های جانوری است که شدیدا در معرض انقراض قرار گرفته است. دولت مالزی این جانوران را در منطقه ای محافظت شده در بورنئو، جایی که برای نخستین بار تعداد زیادی از آن ها یافت شدند نگهداری می نماید. این جانوران به مراقبت شدیدی احتیاج دارند اگرنه در آینده ای نه چندان دور اثری از آن ها باقی نخواهد ماند.

6. اکاپی جانوری از خانواده زرافه ها

اکاپی ها جانورانی کم یاب از خانواده زرافه ها هستند که در جنگل های گرمسیری کشور کنگو زندگی می نمایند. این جانوران گونه و پیشانی برجسته ای دارند که آن ها را از زرافه ها متمایز می نماید. اما وجه شباهت اکاپی و زرافه ها طرز راه رفتن آن هاست یعنی اکاپی همانند زرافه به هنگام راه رفتن پای جلو و عقب یک سمت را هم زمان حرکت می دهد و برخلاف سایر سم داران دارای زبان سیاه درازی است که در خوردن جوانه و برگ ها و تمیز کردن بدنش به او یاری می نماید.

5. گرگ قرمز

گرگ قرمز پسر عموی گرگ خاکستری است. تصور می شد که آخرین نمونه گرگ قرمز در سال 1980 از بین رفته باشد اما خوشبختانه دقیقا 20 گرگ قرمز توانسته بودند از انقراض جان سالم به در ببرند. حامیان حفاظت از محیط زیست تعداد این جانوران را به 207 عدد افزایش دادند و امروز حدود 100 گرگ قرمز زنده و سرحال در طبیعت زندگی می نمایند.

4. کرگدن جوان

کرگدن جوان یکی از پنج گونه کرگدن موجود در جهانست که از لحاظ ژنتیکی همانند کرگدن هندی اما از نظر جثه از آن ها کوچک تر است. در گذشته تعداد کرگدن های جوان در اندونزی و جنوب شرق آسیا بسیار زیاد بود اما در حال حاضر تنها 60 عدد از آن ها در طبیعت وجود دارند.

3. کرگدن سوماترایی

شرایط کرگدن های سوماترایی بسیار بحرانی تر است. تنها 6 دسته از این گونه کرگدن در جهان وجود دارند که 4 دسته از آن ها در سوماترا، یکی در بورنئو و یکی دیگر در مالزی زندگی می نمایند. از آنجا که کرگدن های سوماترایی به صورت انفرادی زندگی نموده و پراکنده هستند شمارش آن ها کار آسانی نیست اما ظاهرا کم تر از 100 نمونه از این جانور در جهان وجود دارد و شدیدا در معرض انقراض هستند.

2. گوریل شرقی

گوریل های شرقی تمایل به زندگی اجتماعی دارند و معمولا در گروه های 5 تا 30 نفره زندگی می نمایند. این گروه ها شامل یک گوریل پشت نقره ای و چند گوریل نر تابع هستند. گوریل پشت نقره ای از سایر گوریل های نر قوی تر بوده از بقیه گروه محافظت می نماید و همچنین برای یافتن غذا گروه را رهبری می نماید. گوریل های نر زمانی که به سن بلوغ می رسند کم کم از گروه جدا شده و برای چند سال به مکانی دیگر سفر می نمایند و هنگامی که آماده شدند برای جفت گیری و تشکیل گروه باز می گردند.

1. دلفین واکوئیتا

دلفین واکوئیتا که در خلیج مکزیک زندگی می نماید به زودی از بین خواهد رفت. در سال 2007 اعلام شده بود که فقط دو سال برای حفظ این گونه کمیاب فرصت باقی مانده است. دولت مکزیک اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داده است. از جمله این اقدامات ساخت یک زیستگاه مخصوص در محدوده کالیفرنیا و رودخانه کلورادو بوده که این زیستگاه را به این گونه از دلفین های در حال انقراض اختصاص داده است. اما متاسفانه صیادان همچنان اقدام به دریافت این ماهی های نایاب نموده و فرایند انقراض آن ها را سرعت می بخشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11899

به "گونه های جانوری در حال انقراض دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گونه های جانوری در حال انقراض دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید