چگونه اعتماد به نفس بچه ها را تقویت کنیم؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، پایه های هویت بچه ها در سنین 3 تا 5 سالگی شکل می گیرد که رشد اعتماد به نفس آن ها برای تصمیم گیری در آینده و بزرگسالی به این دوران بستگی دارد.

چگونه اعتماد به نفس بچه ها را تقویت کنیم؟

مژگان نیکنام روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، در گفت وگو با خبرنگار گفت: زمانی که کودک به سنین دو تا سه سالگی می رسد، وابستگی به مادر را کاهش داده و استقلال در زندگی را شروع می نماید و می خواهد اعلام موجودیت کند که این شروع بسیار مهم است.

او اظهار کرد: در دوران 3 تا 5 سالگی، پایه های هویت بچه ها شکل می گیرد که رشد اعتماد به نفس آن ها برای تصمیم گیری در آینده و عظیمسالی به این دوران بستگی دارد.

نیکنام اضافه نمود: معمولا بچه ها 3 تا 5 ساله، نسبت به پذیرش حرف های پدر و مادر مقاوم می شوند و دوست دارند انجام کار ها را خودشان بر عهده بگیرند. بعضی اوقات والدین این رفتار را پرخاشگری و لجبازی تلقی نموده و با آن ها برخورد منفی می نمایند؛ در حالی که کودک با این کار ها می خواهد اعلام استقلال نموده و هویت خود را پیدا کند.

راه های درمان فوبیا را بشناسید

این روانشناس در ادامه گفت: اگر اجازه انجام کار ها را به کودک نداده و او را مدام نهی یا تنبیه کنیم، به اعتماد به نفس او ضربه خواهیم زد. وقتی در انجام کار ها به او یاری نموده و نمی گذاریم کار های فردی را تا حدی خودش انجام دهد، جلوی استقلال او را گرفته و اعتماد به نفسش را کاهش می دهیم. والدین باید نقش یاری نماینده و حمایتگر را در کار های کودک داشته باشند و اجازه فعالیت، انتخاب و تصمیم گیری را به خود کودک، برای شکل گیری اعتماد به نفس او در آینده بدهند.

او اضافه نمود: دوره دبستان نیز نقش مهمی در شکل گیری اعتماد به نفس کودک دارد. این دوران، دوره آموزش، جامعه پذیری و انضباط اجتماعی است. در این مرحله ممکن است بچه ها در تعامل با همسالان خود دچار مشکلاتی شوند. والدین باید با اصول تربیتی صحیح و مداخله غیر مستقیم برای حل مشکل کوشش نمایند. در نتیجه بچه ها یاد می گیرند که چه کار هایی را در چه زمانی انجام داده و چگونه باید خودشان تصمیم بگیرند.

نیکنام تاکید نمود: اگر ما به جای کودک تصمیم بگیریم و به او حق انتخاب ندهیم، اعتماد به نفس او در انجام کار ها و تصمیم گیری ها را از بین می بریم. اگر فرزندمان با دوستانش مسئله ای داشت، باید او را راهنمایی کنیم تا مشکل را حل نماید، اما در نهایت باید به خود او اجازه تصمیم گیری دهیم. در این زمان نیز ما باید نقش راهنمایی گر را برای کودک داشته باشیم، نه تصمیم گیرنده.

راه حل های مدیریت تنهایی و عصبانیت در روز های کرونایی

او اضافه نمود: اگر اعتماد به نفس کودک در این مرحله به درستی شکل نگیرد، در دوران نوجوانی که به استقلال بیشتری رسیده و باید بسیاری از کار ها را به تنهایی انجام دهد، دچار سرشکستگی ها و ناتوانی در تصمیم گیری شده و در انتخاب های عظیم و مهم زندگی مانند انتخاب رشته تحصیلی و در عظیمسالی در مراحل انتخاب شغل و ازدواج، نمی تواند به خوبی تصمیم گرفته و در ادامه راه زندگی با شکست و ناکامی روبرو می گردد.

نیکنام در انتها اظهار کرد: شکل گیری اعتماد به نفس کودک در ایجاد مهارت نه گفتن برای طی کردن راستا درست در زندگی آینده و پیشگیری از ایجاد ناکامی ها و جلوگیری از تعاملات با افراد پر خطر که ممکن است منجر به ایجاد تصمیمات نامناسب و کجروی گردد، اهمیت زیادی دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3542

به "چگونه اعتماد به نفس بچه ها را تقویت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اعتماد به نفس بچه ها را تقویت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید