هشت عادت روزانه که می توانند به مغز شما آسیب بزنند

به گزارش اکسپرس بلاگ، مغز در بدن ما همچون خورشید در منظومه شمسی است. آن نه تنها فعالیت های مهم بدن ما را کنترل و حفظ می نماید بلکه عملکرد موثر آنها را هم مطمئن می سازد. اما ما با بعضی عادات بد، مکاهمم مغز خود را دستکاری می کنیم و یک

هشت عادت روزانه که می توانند به مغز شما آسیب بزنند

نویسنده:حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

مغز در بدن ما همچون خورشید در منظومه شمسی است. آن نه تنها فعالیت های مهم بدن ما را کنترل و حفظ می نماید بلکه عملکرد موثر آنها را هم مطمئن می سازد. اما ما با بعضی عادات بد، مکاهمم مغز خود را دستکاری می کنیم و یک مانع برای جهت خود می سازیم. در این مقاله ما در خصوص 8 عادت روزانه که می توانند به مغز ما آسیب برسانند بحث نموده ایم.

خوابیدن در حالتی که سر خود را پوشانده اید هم می تواند به مغز آسیب برساند!

پوشاندن سر خود با روسری یا کلاه زمستانه به هنگام خواب، شما را از میزان اکسیژن مورد احتیاج محروم می نماید همان طور که سطح دی اکسید کربن هم افزایش می یابد که برای مغز بسیار زیان آور است.

لازم به گفتن نیست که چقدر مغز شما برای شما و بدن تان مهم است. آن چیزی است که ما را از حیوانات جدا می نماید و باعث می گردد که مافوق همه چیز شویم. ای کاش بدانیم که ما چگونه با فعالیت ها و عادت های خود آن را تیره نموده ایم.

با خلق بعضی عادات ناسالم و ناعاقلانه ما کارآیی و قدرت مغز خود را تباه نموده ایم که آن هم در مقابل در تمام فرآیندهای بدن ما انعکاس داشته است. در زیر عادات روزانه ای که ما داریم و می توانند به مغزمان آسیب برسانند ذکر شده است.

صرف نظر کردن از صبحانه :

خیلی از ماها اهمیت صبحانه را نمی دانیم. نه تنها صبحانه یک وعده غذایی مهم در روز است بلکه تأثیر مهمی روی فعالیت هایی دارد که ما در طول روز برعهده می گیریم. بعد از چند ساعت خواب، مغز ما واقعاً به مواد غذایی ضروری احتیاج دارد تا کار روزانه خود را آغاز کند. اما با حذف صبحانه، ما نه تنها مغز خود را از میزان ضروری انرژی محروم می کنیم بلکه آن را مجبور می کنیم که در پی غذاهای ناسالم و پر کالری بگردد.

مصرف زیاد شکر :

بدن ما همان طور که یک اردک آب را دوست دارد شکر را دوست دارد. از همان مزه اول، شکر به وسیله مغز ما گیر می افتد و باعث می گردد که مغز بخواهد آن را به میزان زیادی مصرف کند چون که شکر مراکز پاداش آن را فعال می نماید. به علاوه با ایجاد چرخه های اعتیاد اضافی، مصرف بالای شکر مسئول بیماری های ادراکی، افسردگی، ضعف حافظه و غیره خواهد بود.

پرخوری :

کسانی که در مصرف غذاهای ناسالم زیاده روی می نمایند خود را در معرض خطر بیماری های قلبی، چاقی، عملکرد نادرست متابولیسم، نوسانات خلقی، دیابت و خیلی مسائل شدید دیگر قرار می دهند. پرخوری هم همچون مصرف بالای شکر تأثیر مشابهی روی مغز دارد. آن دوپامین آزاد می نماید؛ دوپامین هورمون احساس خوب است که سطح بالایی به مغز می دهد. پرخوری جایگزین های بیوشیمیایی مغز را تغییر می دهد همان طور که چرخه های احتیاجی ایجاد می نماید که ویرانی مغز و در نتیجه بدن ما را بروز می دهند.

سیگار کشیدن :

تأثیرات زیان آور سیگار کشیدن نه تنها خود را بر روی ریه ها و قلب ما بلکه روی مغز ما هم نشان می دهند. نیکوتین علاوه بر این که موجب آزاد شدن دوپامین می گردد هم چنین باعث می گردد که غشای مغز نازک تر گردد. نازک شدن غشاء مغز با نقص حافظه، اضطراب، افسردگی و هم چنین افزایش خطر آلزایمر و شیزوفرنی همراه است.

کار کردن با وجود این که حال خوبی ندارید :

بیشتر ما این واقعیت را نمی دانیم که وقتی کار می کنیم با وجود این که حال خوبی نداریم، مغز عاجز خود را به زحمت می اندازیم. حتی در طول بیماری، مغز ما واقعاً کار می نماید تا باکتری ها را از بدن ما بیرون براند و سیستم ایمنی بدن ما را منظم کند. بنابراین با گذاشتن بار بر دوش او با کار زیاد، شما نه تنها به کارآیی آن آسیب می رسانید بلکه تمرکز او را از احیای سلامتی خود تغییر می دهید و می گیرید.

محروم کردن خود از خواب :

خواب برای عملکرد مغز ما ضروری و مهم است. در طول چرخه های عمیق خواب مان است که مغز ما فرآیندهایی را آغاز می نماید که به بدن ما یاری می نماید سموم را پاک نموده و بیرون بریزد. محرومیت از خواب هم چنین در ترمیم سلولها اختلال ایجاد می نماید همان طور که سلولهای مغز را هم می کُشد که می تواند باعث نقص های ادراکی شدید همچون عصب تباهی در کسانی گردد که از این اختلالات رنج می برند.

عدم شرکت در فعالیت های محرک مغز :

مغز ما احتیاج دارد که در فعالیت های تحریک نماینده مثل فکر کردن، نوشتن و صحبت کردن شرکت کند چون آن چیزی است که برای آن ساخته شده است! کسانی از ما، که به حد کافی به مغز خود آموزش نمی دهند ممکن است مغزشان آب برود و کوچکتر گردد و این چیزی است که یقیناً شما نمی خواهید برایتان اتفاق بیفتد.

آلودگی هوا :

هوایی که ما تنفس می کنیم یک ترکیب سمی از گازها است و میزان کمی اکسیژن در آن وجود دارد. اکسیژن همچون یک دارویی زندگی بخش برای مغز ما است بنابراین وقتی ما هوای فاسد و آلوده را به داخل می کشیم نه تنها آن، میزان اکسیژن ضروری را به ما نمی رساند بلکه به مغز ما صدمه هم می زند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 17474

به "هشت عادت روزانه که می توانند به مغز شما آسیب بزنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت عادت روزانه که می توانند به مغز شما آسیب بزنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید