مدرس خیابانی: واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، ممنوع

به گزارش اکسپرس بلاگ، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اجازه واردات کالاهای غیراساسی به کشور داده نمی گردد، اضافه کرد: در این راستا تا به امروز دو هزار و 500 ردیف تعرفه کالایی مربوط به اقلام غیرضروری و لوکس یا اقلامی که مشابه داخلی داشتند مسدود شده است.

مدرس خیابانی: واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، ممنوع

حسین مدرس خیابانی اضافه نمود: اقلام یاد شده در سال 97 افزون بر 3.5 میلیارد دلار و در سال گذشته 290 میلیون دلار ارز از کشور خارج کردند و در کوششیم تا سال جاری ارزبری در این حوزه به صفر برسد و فقط به مواد اولیه کارخانه ها، کالاهای اساسی و ماشین آلات و تجهیزات محدود گردد.

او توضیح داد: پارسال درمجموع 43 میلیارد و 700 میلیون دلار واردات انجام شد که 85 درصد آن را کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه فراوری تشکیل می داد و 15 درصد دیگر مربوط به کالاهای مصرفی ضروری بود.

مدرس خیابانی تأکید کرد: این وزارتخانه اجازه ورود کالاهای غیرضروری از جهت تجارت رسمی را نخواهد داد، زیرا ازیک طرف پول نداریم و از طرف دیگر مشابه آنها به وفور در کشور فراوری می گردد.

سهم 2 درصدی ایران از واردات کشورهای همسایه

او در مورد برنامه های توسعه صادرات وزارتخانه گفت: نقطه قوت کشورمان که تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه واقع شده است، تجارت مرزی با همسایگان است و باید از این پتانسیل صادراتی استفاده کرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایران با 15 کشور همسایه مرز مشترک دارد که 60 درصد صادرات ما به این کشورها انجام می گردد، این کشورها سالیانه هزار و 200 میلیارد دلار واردات انجام می دهند که سهم ما از آن فقط دو درصد (حدود 24 میلیارد دلار) است.

او اضافه نمود: اگر بتوانیم این دو درصد را به دو برابر افزایش دهیم و میزان تجارت را به 48 میلیارد دلار برسانیم، بسیاری از مسائل کاهش خواهد یافت، این مهم وقتی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم مرزهای زمینی ما قابل تعقیب و رصد از سوی دشمنان نیستند.

رشد 63 درصدی صادرات به اوراسیا

مدرس خیابانی گفت: با امضای موافقت نامه همکاری با کشورهای حوزه اوراسیا در پنجم آبان ماه پارسال، 500 ردیف تعرفه کالاهای ایرانی صفر شده و از آن موقع تا 30 خردادماه گذشته در همسنجی با پارسال، حجم صادرات ما به این کشورها 63 درصد رشد داشته است.

او همچنین در مورد اقدامات اجرا شده در حوزه مدیریت و تنظیم بازار، یادآوری کرد: تداوم تحریم ها و شیوع کرونا تنظیم بازار را بیش ازپیش سخت نموده و مردم به ویژه اقشار ضعیف به شدت تحت فشارند، هرچند قرار نیست معجزه بگردد اما کوشش کردیم تا از شدت این سختی ها بکاهیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با همه سختی ها و مسائل، اکنون وفور کالا را در سطح جامعه شاهدیم و فقط چهار میلیون تن کالای اساسی و ضروری در بنادر و گمرکات کشور وجود است.

او اظهار کرد: از خردادماه گذشته فرایند تخصیص گشایش ارز نیز بهبود یافته که در ادامه شرایط بهتری را برای تأمین کالاها رقم خواهد زد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6512

به "مدرس خیابانی: واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرس خیابانی: واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید