قدرت ارتباطات در پله دوم

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران قدرت ارتباطات یکی از مهمترین آثار مانوئل کاستلز استاد کرسی ارتباطات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است که ویرایش دوم آن برای نخستین بار در سال 1396 در مؤسسه انتشارات علمی و فرهنگی منتشر و به تازگی برای دومین نوبت تجدید چاپ شده است.

قدرت ارتباطات در پله دوم

کاستلز در این کتاب یکی از مهمترین نظریه های تحلیلی خود را برای مخاطبانش عرضه کرده و بر اساس آن تبیین می کند که ساخت مستقل معنا از طریق صیانت از نقاط مشترک شبکه های ارتباطی میسر می شود و مهمترین عنصر شکل دهنده به این موضوع اینترنت است.

وی در این کتاب همچنین به تبیین این مهم پرداخته است که صاحبان قدرت برای آنکه بتوانند ادهان عمومی را بسته نگاه دارند و پیوند میان قدرت و ارتباطات را در کنترل خود داشته باشند، سعی می کنند تا مانع از ارتباطات آزاد شوند.

کاستلز کتاب خود را در پنج فصل تدوین کرده است. نخست به موضوع قدرت در جامعه شبکه ای توجه کرده و پس از بررسی مفهوم آن به مساله ارزش در این جامعه و نیز معرفی فرهنگ، دولت و قدرت در این جامعه می پردازد ، در نهایت سعی می کند رهیافتی درباره درک قدرت در جامعه شبکه ای را ایجاد کند.

کتاب در فصل دوم به موضوع ارتباطات در عصر دیجیتال وارد می شود و مساله انقلاب ارتباطی را مورد بحث قرار می دهد. کاستلز در این زمینه موضوعاتی مانند جهش تلویزیون و رادیو، ظهور اینترنت و تأثیرگذاری آن در عصر جدید، سازماندهی شبکه های اجتماعی، شبکه های جهانی رسانه ای، صنعت تبلیغات و موضوعاتی از این دست را مورد توجه قرار داده و پس از آن به موضوع مالکیت معنوی در عصر اینترنت و مساله آزادی ورود پیدا می کند.

کتاب در فصل سوم به مساله شبکه های ذهن و قدرت وارد می شود. موضوعاتی چون آسیاب های ذهن، هیجان شناخت و سیاست، تسخیر اذهان و تعیین چهارچوب هایی برای ذهن در این بخش از کتاب مورد توجه قرار می گیرد.

در فصل چهارم کتاب موضوع برنامه ریزی شبکه های ارتباطی و به دنبال آن سیاست های رسانه ای مورد توجه قرار می گیرد. در این بخش کاستلز موضوع قدرت سازی از طریق انگاره سازی، نابودسازی معنایی حوزه های فکری، طراحی پیام و هدف گیری آن و نیز گردش اخبار را مورد توجه قرار می دهد. موضوع سیاست رسوایی در رسانه و بررسی نمونه هایی از پروپاگاندای رسانه ای در روسیه و چین نیز در این فصل بررسی می شود.

کتاب در فصل پایانی خود به موضوع تاثیرپذیری و تأثیرگذاری جنبش های اجتماعی بر شبکه اجتماعی می پردازد و از این رهگذر موضوع جنبش های زیست محیطی و حرکت های اجتماعی شکل گرفته با این موضوع را به عنوان شاهد مثال مورد تحلیل قرار می دهد. همچنین این فصل از کتاب در بخش پایانی خود تحلیلی بر چرایی قدرت رأی آوری باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را ارائه می کند که مبتنی بر پدیده هایی چون مردمی کردن اینترنت و استفاده از قدرت جامعه بدون طبقه و پول در ایالات متحده است.

یادداشتی از مانوئل کاستلز و حسین بصریان جهرمی در مقدمه کتاب آورده شده است، هم چنین یادداشت تحلیلی و جامع هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره سیر اندیشه های کاستلز از دیگر بخش های قابل توجه این کتاب است.

انتشارات علمی و فرهنگی دومین چاپ از ویراست دوم این کتاب را در 738 صفحه با قیمت 60 هزار تومان منتشر کرده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 5747

به "قدرت ارتباطات در پله دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت ارتباطات در پله دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید