علت گریه نوزاد در خواب چیست و راهکارهای رفع آن کدامند؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، گریه نوزاد در هنگام خواب و حتی گریه نوزاد در هنگام شیر خوردن از مواردی هستند که تقریبا همه ماردان شاهد آن بوده اند؛ در آن لحظه شما متعجب می شوید که چرا او بی دلیل گریه می کند؟ اما لازم است بدانید که گاهی علت گریه نوزاد در خواب ممکن است بی هیچ دلیلی و کاملا خود به خودی باشد و در برخی موارد این گریه ها نشان دهنده مسائل سلامتی هستند. در برخی موارد گریه شاید به خاطر علتی فیزیکی باشد و در برخی موارد احساسات ناخوداگاه اوست که پردازش نشده است.

علت گریه نوزاد در خواب چیست و راهکارهای رفع آن کدامند؟

اگر این موضوع باعث نگرانی و رنجش خاطر شما شده است، با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که چه اتفاقی برای نوزادتان در خواب افتاده و چه باید بکنید.

علت گریه نوزاد در خواب

1. دردهای کولیکی

اگر نوزاد شما ناگهان شروع به گریه کردن می کند، ممکن است دلیلش دردهای شکمی یا همان کولیک باشد. به علت شدت حملات دردهای کولیکی، گریه کردن نوزاد در خواب امری کاملا طبیعی است. بنابراین اگر فرزندتان از این بیماری رنج می برد بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. البته تحقیقات نشان داده که معمولا بچه ها تا 4 ماهگی دچار کولیک می شوند و به مرور زمان این بیماری را رفع خواهند کرد.

2. احساس گرسنگی و تشنگی

احساس گرسنگی یا تشنگی یکی دیگر از عوامل گریه نوازد در خواب است. این موضوع به مادران بستگی دارد که چطور و در چه زمان هایی به فرزندشان شیر دهند تا کاملا سیر شوند. در واقع شیردهی در آخر شب به معنای پایان وظیفه مادر نیست؛ بلکه مادر موظف است در روزهای اول زندگی نوزاد، هر دو ساعت یکبار و بعد از آن 6 تا 8 وعده در هر 24 ساعت به نوزادش شیر دهد.

3. کثیف بودن پوشک و بد بستن پوشک نوزاد

اگر به تازگی مارد شده اید، باید بدانید که کنترل پوشک بچه یکی از مهم ترین کارهای مادرانه است. پوشک خیس و کثیف، خیلی زود پای کودک را آزرده کرده و می سوزاند و همین امر باعث گریه های ناگهانی کودک در خواب می شود. پس یادتان باشد حتی اگر کودک تان خواب است، قبل از خاموش کردن چراغ ها پوشکش را عوض کنید تا بتواند با خیال راحت بخوابد.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد، به خاطر سفت بودن چسب پوشک، نوزادتان تحت فشار قرار می گیرد که در این زمان بهتر است از خرید پوشک هایی که چسب سفت دارند پرهیز کنید؛ پوشک هایی انتخاب کنید که رویه های کتان داشته و امکان تبادل هوا به بیرون را دارند.

4. نیازهای عاطفی

معمولا نوزادان بیش از بچه ها و نوجوانان نیاز عاطفی دارند؛ چرا که قادر به رفع این نیازها به خودی خود نیستند. این نیازها در نوزادن به آب و غذا و پوشک محدود نمی شود؛ در واقع نیازهای روانی و عاطفی مثل در آغوش دریافت و بوسیدن و نوازش کردن است که اگر به آن توجه جدی نشود، ممکن است سبب گریه های شبانه نوزادتان در خواب شود.

5. گرما یا سرمای بیش از حد

نوزادن به دلایلی مختلفی توان مقاومت در برابر سرما یا گرمای بیش از حد را ندارند و در این شرایط تنها واکنش آن ها گریه کردن است. پس بهتر است زمانی که هوا خیلی گرم است، به او یک پیراهن نخی نازک و شلوارک یا شورت بپوشانید و در سرما سعی کنید نسبت به هوای محیطی که نوزاد در آن قرار گرفته است به او لباس بپوشانید.

6. درد در قسمت های مختلف بدن

گریه راهکاری است که نوزاد به کمک آن تمام نیازهایش را بیان می کند. گریه نوزاد گاهی می تواند یک مشخصه قابل اعتماد برای بیان یک درد در بدنش باشد. وقتی پوشکش را تعویض کردید یا وقتی به او شیر دادید و یا اینکه او را در آغوش گرفتید و همچنان گریه هایش ادامه داشت، حالا دیگر مطمین باشید که او از دردی در یکی از قسمت های بدنش رنج می برد. در این شرایط برای کنترل و درمان درد به کمک پزشک نیاز دارید تا آرامش را به نوزادتان برگردانید.

دلایل پاتولوژیکی گریه کردن (اختلالات و بیماری ها)

خیلی از مواقع علت گریه کردن نوزاد به دلایل پاتولوژیکی (اختلالات و بیماری ها) است. این اختلالات شامل موارد زیر است:

  • سوء هاضمه (سر دل ماندن غذا/ اختلالات معده-طحال)
  • دردهای در حال رشد (اختلالات کلیوی)
  • گرفتگی بینی و سینوس ها (مسائل ریوی)
  • معده درد (بیماری کبد-طحال)

بهتر است برای درمان این اختلالات، به پزشک متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی بپرهیز

7. خستگی

یکی از علت های گریه کردن نوزاد در خواب، خستگی بیش از حد اوست. بیقراری و گریه در خواب می تواند به این معنی باشد که فرزندتان روز خسته کننده ای را پشت سر گذاشته است. اغلب اوقات تشخیص تفاوت بین خستگی و دیگر موراد کمی مشکل است، در نتیجه بهترین راه این است از غریزه مادرانه خود کمک بگیرید و به نوزادتان کمک کنید. بهترین راهکار برای این مشکل این است که از سر و کله زدن بیش از حد با نوزاد در طول روز بپرهیزید و فضایی پر از آرامش برای او مهیا کنید.

کلام آخر

این مسئله بسیار مهم است که به نشانه های گریه نوزادتان در خواب توجه کنید و در صورت لزوم با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

در آخر توصیه می کنیم با یکی دیگر از مسائل رایج موجود در نوزادان، یعنی علت زور زدن نوزاد و رفع این مشکل نیز در انگیزه آشنا شوید. از قلم نیاندازید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم، با ما در ارتباط باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 7777

به "علت گریه نوزاد در خواب چیست و راهکارهای رفع آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گریه نوزاد در خواب چیست و راهکارهای رفع آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید