صندلی بازی درمانی در مسائل روان شناختی بچه ها

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی بازی درمانی، روشی درمانی برای مسائل و اختلالات بچه ها است. بازی راهی طبیعی برای عقاید و احساسات و نیز کشف و شناخت دنیای پیرامون بچه ها محسوب می گردد، هم چنین به ایجاد روابط اجتماعی بین فردی بچه ها نیز یاری می نماید. بدین ترتیب در حمایت از رشد همه جانبه بچه ها نقش مؤثر و ارزشمندی دارد.

صندلی بازی درمانی در مسائل روان شناختی بچه ها

براساس این پژوهش طی چند دهه گذشته علاقه و توجه به تحول عاطفی - اجتماعی بچه ها رو به برتری یافته است. پیش از این پژوهشگران بر این باور بودند که مسائل بچه ها ناشی از نارسایی تحولی آنهاست و این گروه از بچه ها مسائل را پشت سر خواهند گذاشت. محققان در پژوهشی با عنوان مقدمه ای بر صندلی بازی درمانی در مسائل روان شناختی بچه ها آورده اند: واقعیت این است که اگرچه، فرآیند تحول همیشه با تغییرات سریع نمی تواند فاقد ناپایداری رفتاری باشد، اما کاملاً روشن است که بسیاری از بچه ها در سال های نخستین کودکی واجد مسائل عاطفی و رفتاری هستند که در طی زمان و شاید تا دوران بلوغ و حتی بزرگسالی نیز تداوم می یابند.

در این پژوهش که توسط زهرا برزگر، کارشناس ارشد روان شناسی بچه ها استثنایی صورت گرفته، آمده است: بچه ها از زمان تولد تا 6 سالگی دوران بسیار مهمی را پشت سرمی گذارند، این دوران مهم ترین زمان یادگیری است. روش یادگیری در این دوران، به طور قطع روش بازی است زیرا بازی اساساً کودک محور است و تقویت کننده نیازهای فردی، توانایی ها و علایق کودک است.

اختلالات رفتاری شامل گروهی از اختلالات بچه ها و نوجوانان است که به صورت صفات و عادات نامطلوب نظیر انگشت مکیدن، شب ادراری، حملات کج خلقی یا به صورت اختلالات سلوک، بزهکاری مانند فرار از مدرسه و منزل، نزاع، مشاجره یا به صورت صفات نوروتیک خاص مانند تیک، اسپاسم های عادتی، خوابگردی یا به صورت مسائل تحصیلی و مسائلی کلی مربوط به مدرسه بروز می کنند.

این پژوهش نشان می دهد: در طبقه بندی دیگری از اختلالات رفتاری، مسائل رفتاری و عاطفی بچه ها در اصل به دو گروه کلی یعنی مسائل برون سو و مسائل درون سو تقسیم می گردد. مسائل برون سو معطوف به خارج و مشتمل بر رفتارهایی مانند برون ریزی، ستیزه جویی و نافرمانی و مسائل درون سو بیشتر معطوف به درون و مشتمل بر گوشه گیری، افسردگی و اضطراب است. علاوه بر این، معمولا بچه ها از خود رفتارهایی نشان می دهند که در هیچ یک از این دو حیطه که شامل مسائل خواب، تغذیه و مسائل مربوط به آداب توالت رفتن است، قرار نمی گیرد.

بازی درمانی یک روش درمانی برای مسائل و اختلالات بچه ها است

بازی درمانی یک روش درمانی است که برای درمان مسائل و اختلالات بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند کاربردهای بازی درمانی در مقالات متعدد مورد تایید قرار گرفته است اما اندازه گیری رفتارهای مشکل دار، هدف و تظاهرات تغییر آن به ندرت گزارش شده است. از بازی درمانی در درمان انواع اختلالات بچه ها، مسائل رفتاری که ریشه اضطرابی دارند، شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری، بیش فعالی، نارسایی توجه استفاده در بسیاری از موارد موثر ارزیابی شده است.

بازی درمانی به عنوان ارتباط بین فردی پویا بین کودک و درمانگر آموزش دیده در فرآیند بازی درمانی توصیف می گردد که یک ارتباط امن را برای کودک توصیف می نماید تا کودک به طور کامل خود را بیان کند. بازی درمانی به دو صورت فردی و گروهی است. بازی درمانگری گروهی پیوند طبیعی دو درمان موثر است. این رویکرد درمانی برای بچه ها فرآیند روانی اجتماعی برای خودشان و دیگران فراهم می نماید.

ترکیب بازی درمانی و گروه درمانی، یک فرآیند روان شناختی و اجتماعی است که در آن بچه ها به وسیله ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهایی را در خصوص خودشان یاد می گیرند. بازی درمانی گروهی برای درمانگر فرصتی را فراهم می نماید که به بچه ها یاری کنند تا یاد بگیرند که تعارضات را حل کنند. اهداف کلی از بازی درمانی گروهی کودک محور، یاری به مشارکت یادگیری، خودکنترلی، ابراز احساسات، احترام گذاشتن، پذیرفتن خود و دیگران و بهبود رفتارهایی مانند مهارت های اجتماعی، عزت نفس و کاهش افسردگی است.

با توجه به پژوهش ها و مقالات در زمینه بازی درمانی می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی، روشی مناسب و موثر در درمان مسائل و اختلالات رفتاری بچه ها است و بازی در سنین پیش از دبستان وسیله مناسبی برای ارتباط با کودک است و به وسیله آن می توان مسائل و اختلالات بچه ها را درمان کرد و از بروز مسائل در بزرگسالی پیشگیری کرد.

براساس این پژوهش: علاوه بر تأثیر درمانی بازی، می توان از بازی درمانی در پیشبرد اهداف آموزشی نیز استفاده کرد. پیشنهاد می گردد که آموزش بچه ها در سنین پیش دبستانی در قالب بازی های آموزشی و فعالیت های بدنی باشد، زیرا بچه ها انگیزه و رغبت بسیار نسبت به بازی دارند و ضروری است از انگیزه آنها نسبت به بازی بهره گیری گردد و در آموزش مفاهیم اولیه از بازی های آموزشی سازمان یافته و فعالیت های بدنی استفاده گردد تا هر چه سریع تر بتوان به اهداف آموزشی دست یافت. همچنین بازی وسیله ساده ای برای والدین و معلمان است که به وسیله آن ارتباط موثرتری با کودک برقرار سازند.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 4261

به "صندلی بازی درمانی در مسائل روان شناختی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی بازی درمانی در مسائل روان شناختی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید