توسعه خدمات شهری آبادان و خرمشهر از رهگذر منطقه آزاد اروند

به گزارش اکسپرس بلاگ، منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند یکی از این مناطق است که در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان های آبادان و خرمشهر با وسعت 37400 هکتار در محل تلاقی اروندرود و کارون واقع شده و همجوار با کشور های عراق و کویت است.

توسعه خدمات شهری آبادان و خرمشهر از رهگذر منطقه آزاد اروند

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران؛ آبادان و خرمشهر دو شهری است که در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از شهر های دیگر کشور، بار گران نبرد نامتقارن ایران با رژیم بعث عراق را بر دوش خود حس نموده اند و با گذشت سه دهه از خاتمه جنگ، به دلایلی همچون بی توجهی مسئولان، تمرکزگرایی و توزیع نامتوازن و ناعادلانه امکانات و خدمات در کشور، هنوز تاول ها و زخم های آن سال های پرالتهاب، بر پیکر این دو شهر احساس می گردد.

این محرومیت ها برای استانی که از استعداد های ویژه ای از جمله عبور حدود 30 درصد از آب های کشور از جلگه خوزستان، وجود دشت های مستعد کشاورزی و فعالیت های منظم کشت و صنعت، قرارگرفتن بخش عمده ذخایر نفت کشور، مرز زمینی و وجود مرز شلمچه با کشور همسایه، مرز هوایی و وجود فرودگاه های بین المللی و... برخوردار است دور از درایت و انصاف است.

طی سال های اخیر یکی از تدابیر مسئولان برای توسعه مناطق کمتر برخوردار، احداث مناطق آزاد در گوشه و کنار کشور بود که اهداف اصلی ایجاد آن تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازار های جهانی و منطقه ای، فراوری و صادرات کالا های صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی عنوان شده است، اما به زعم متخصصان امر، عملکرد مناطق آزاد در ایران به دلیل تطابق نداشتن با راهبرد توسعه، پیروز نبوده است.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند یکی از این مناطق است که در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان های آبادان و خرمشهر با وسعت 37400 هکتار در محل تلاقی اروندرود و کارون واقع شده و همجوار با کشور های عراق و کویت است.

وجود آب شیرین فراوان و رود های بهمنشیر، کارون و اروندرود و امکانات دیگر مانند حمل ونقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و فرودگاه آبادان و فاصله کم با کشور های همجوار از مزیت های منطقه آزاد اروند است.

گرچه یکی از مهمترین اهداف ایجاد منطقه آزاد اروند، توسعه زیرساخت های خدماتی و عمرانی شهری در آبادان و خرمشهر ذکر شده است، اما این منطقه با وجود امکانات و زیرساخت های مناسب، نتوانسته چنین هدفی را محقق سازد.

چنین خلأیی زمینه انعقاد تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد اروند با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را برای توسعه فضا های شهری در آبادان و خرمشهر فراهم سازند.

قرارگاه سازندگی خاتم در سال های پس از جنگ نامی آشنا و شناخته شده برای مردمان استان خوزستان است. این مجموعه پس از سال های دفاع مقدس، ابتدا در قالب بازسازی و پس از آن در قالب سازندگی، حضور پررنگ و جدی در این استان داشت که این حضور به صورت احداث چندین سد از جمله سد بزرگ کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی غرب آسیا، طرح آبرسانی غدیر، حضور در مهار سیلاب بهار سال 98 و حتی در ماه های اخیر با اجرای پروژه تأمین آب منطقه غیزانیه که به بحرانی استانی تبدیل شده بود ظهور و بروز پیدا کرد.

پروژه هایی همچون تقاطع های غیرهمسطح و متروی اهواز نیز از پروژه هایی است که قرارگاه با در اختیار داشتن نیرو های متخصص و تجهیزات و ماشین آلات منحصربه فرد، اخیراً به آن ها ورود نموده است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در سال های اخیر و به دلیل شرایط اقتصادی کشور و کمبود اعتبار پروژه های عمرانی، سعی نموده تا در تعامل با دولت و نهاد های کشوری از قانون تهاتر و بخصوص تهاتر املاک راکد نهاد ها و ارگان ها در اجرای پروژه های ملی و استانی استفاده کند.

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم دلیل اجرای پروژه ها با استفاده از قانون تهاتر را کمک به حرکت قطار توسعه صنعتی و عمرانی کشور در شرایط تحریم های همه جانبه مطرح نمود و گفت: با این کار از یک سو پروژه ها دچار رکود نمی گردد و چراغ کارگاه های عمرانی روشن می ماند و از سوی دیگر، اموال راکد و بدون استفاده دولت، به چرخه فراوری کشور وارد و جامعه از وجود آن ها منتفع می گردد.

تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد اروند با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز از جمله پروژه هایی است که بر پایه تهاتر منعقد شده است. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در مراسم انعقاد این تفاهم نامه گفت: اکنون آمده ایم تا سرمایه های منجمد را به سرمایه های فعال تبدیل کنیم. زمین سرمایه منجمدی است که به خدمتی برای مردم تبدیل می گردد. ضمن اینکه این زمین ها هم توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به بیمارستان، استادیوم و امثال آن تبدیل شده و باز هم مورد استفاده مردم قرار می گیرد، در تهاتر 70 درصدی زمین در ازای وجه نقد این زمین های معلق و بلا استفاده باز هم در همین منطقه تبدیل به خدمت و ثروت می گردد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سقف قابل پذیرش این مجموعه برای تأمین منابع اقتصادی اجرای سایر پروژه ها به صورت غیرنقدی و از محل تهاتر املاک را حداکثر 50 درصد مطرح نمود و افزود: به منظور خدمت به مناطق محروم به ویژه آبادان و خرمشهر که حق بزرگی بر گردن همه کشور دارند این میزان تا 70 درصد افزایش پیدا نموده است و با وجود اینکه تنها 8 درصد از مبلغ این تفاهم نامه مربوط به معابر شهری آبادان می گردد، قرارگاه با هدف خدمت به مردم غیور و شریف منطقه، کار را بدون هیچ پیش پرداختی از این نقطه شروع نموده است.

وی در مورد شیوه واگذاری این زمین ها گفت: قرارگاه سازندگی خاتم، زمین های معلق و بدون استفاده ای که در این گونه طرح ها تهاتر می گردد به سرمایه گذارانی که ترجیحاً بومی منطقه هستند واگذار می نماید تا آن ها در این زمین ها ساخت و ساز انجام دهند تا این امر، هم توسعه شهری منطقه آبادان، خرمشهر و اروند را در پی داشته باشد و هم عواید حاصل از آن در پروژه های عمرانی منطقه صرف گردد.

این در حالی است که اگر به کارنامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در طول 32 سال گذشته نگاهی اجاقتصادی گردد اجرای ابرپروژه هایی همچون اجرای فاز های 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان اولین پالایشگاه با مهندسی تمام ایرانی، احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف خودکفایی کشور در فراوری بنزین، اجرای فاز 13 و فاز های 22، 23 و 24 پارس جنوبی، ساخت مجتمع های پتروشیمی، اجرای طرح توسعه منابع آب و خاک غرب کشور، اجرای فاز های 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان اولین پالایشگاه با مهندسی تمام ایرانی، اجرای بیش از 4600 کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در نقاط مختلف کشور، ایجاد 6 میلیارد لیتر مخزن بتنی و فلزی نفت و فرآورده های نفتی، اجرای 62 سد در کشور با حجمی بالغ بر 25 میلیارد مترمکعب ذخیره آب و صد ها افتخار دیگر را می توان یافت که هر کدام از آن ها به تنهایی می تواند کارنامه پرافتخاری برای هر شرکت، نهاد و ارگانی باشد.

بدون شک اگر قرارگاه با چنین عملکرد وسیع و گسترده ای در سراسر کشور، به پروژه های بر زمین مانده ای همچون توسعه زیرساخت های خدماتی و عمرانی شهری در آبادان و خرمشهر وارد می گردد که سالیان سال مردم از عدم اجرای آن زجر دیده اند، در راستای مسئولیت های اجتماعی و جزیی از رسالت مردم کمک و مردم داری این مجموعه است و هدفی جز زدودن گرد و غبار از چهره این مناطق جنگ زده در میان نیست به گونه ای که پروژه های عمرانی سالیان اخیر در این استان دلیل متقنی بر این ادعاست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 9936

به "توسعه خدمات شهری آبادان و خرمشهر از رهگذر منطقه آزاد اروند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه خدمات شهری آبادان و خرمشهر از رهگذر منطقه آزاد اروند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید