بالگرد نبوغ در سیزدهمین پرواز جزئیات ارزشمندی از سطح مریخ ثبت کرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، مأموریت بالگرد نبوغ در مریخ حالا شکل بسیار جدی تری به خود گرفته و این دستیار کوچک مریخ نورد پشتکار که از انتظارات فراتر رفته، در سیزدهمین پرواز هم با جدیت تمام به ثبت داده های علمی ادامه داد.

بالگرد نبوغ در سیزدهمین پرواز جزئیات ارزشمندی از سطح مریخ ثبت کرد

در پی پرواز دوازدهم و ثبت تصاویر آنالیز منطقه سیتا جنوبی مریخ که از ارزشمندترین تصاویر گرفته شده به وسیله بالگرد نبوغ بود، این عملیات دوباره برای سیزدهمین پرواز هم تکرار شد.

بالگرد مریخ پیمای نبوغ (Ingenuity) در سیزدهمین پرواز خود در جو رقیق مریخ باز هم به سراغ منطقه سخت دسترس سیتا جنوبی (South Seítah) رفت تا تصاویری را برای یاری به مأموریت مریخ نورد پشتکار (Perseverance) تهیه کند. هرچند این بار ربات کوچک پرنده در مریخ نگاه خود را به عقب و خلاف جهت مأموریت قبلی معطوف کرد.

این پرواز شنبه 4 سپتامبر (یکشنبه 14 شهریور در ایران) در ساعت 20:08 منطقه زمانی شرقی (04:38 به وقت تهران) یا 12:04 به وقت محلی مریخ و در حالی انجام شد که مریخ نورد پشتکار در روز مریخی 193 از مأموریت خود به سر می برد. این کاوشگر به همراه بالگرد نبوغ روز 18 فوریه (1 اسفند) بر سیاره سرخ فرود آمده بود.

در پرواز سیزدهم، نبوغ به جای آنالیز منطقه ها گسترده ای از سیتا جنوبی و آنالیز عوارض گوناگون، بر روی یک خط الرأس معین و برون زدهای آن تمرکز کرد. علاوه بر این حالا که نبوغ توانایی خود را در پروازهای ارتفاع بالا هم نشان داده، توان خود را بر کیفیت مأموریت می گذارد و بدین ترتیب با پرواز در ارتفاع پایین تر 8 متری نسبت به ارتفاع 10 متری در پرواز دوازدهم، تصاویر باکیفیت تری تهیه کرد.

تفاوت عظیم تر دیگر در این مأموریت جهت نشانه روی دوربین بود. برای سیزدهمین پرواز، تیم نبوغ دوربین آن را به سمت جنوب غربی نشانه رفتند تا ضمن ترکیب با چشم اندازهای شمال شرقی که در دوازدهمین پرواز تهیه شدند، هم پوشانی آن ها با عکس های ارتفاع پایین تر، بینش ارزشمندی را برای دانشمندان پشتکار و برنامه ریزی مریخ نورد فراهم نمایند و در ادامه مأموریت باز هم بتواند نمونه های سنگی مریخ را جمع آوری کند.

مقایسه زمان پرواز و مسافت طی شده برای سفر سیزدهم با پرواز قبلی، نشان می دهد که نبوغ چقدر کوشش خود را در یک منطقه کوچک متمرکز نموده است. در پرواز دوازدهم این بالگرد 450 متر از سطح مریخ را در 169.5 ثانیه پیمود و 10 عکس گرفت که همه شمال شرقی را نشان می دادند. اما در پرواز 13 حدود 210 متر را در 160.5 ثانیه پیمود و با حداکثر سرعت 3.3 متر بر ثانیه باز هم 10 عکس اما این بار با نگاه به جنوب غربی تهیه کردیم.

بالگرد نبوغ تا مأموریت دوازدهم، 72 عکس رنگی 13 مگاپیکسلی و 1390 عکس سیاه و سفید از دوربین ناوبری ثبت نموده بود و اکنون با موفقیت در مأموریت سیزدهم، تعداد این تصاویر ارزشمند باز هم افزایش یافته است.

عکس کاور: سایه بالگرد نبوغ در سیزدهمین پرواز به وسیله دوربین ناوبری

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: NASA Science

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 16551

به "بالگرد نبوغ در سیزدهمین پرواز جزئیات ارزشمندی از سطح مریخ ثبت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد نبوغ در سیزدهمین پرواز جزئیات ارزشمندی از سطح مریخ ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید