افزایش امید برای درمان بیماری ها با سلول های بنیادی

به گزارش اکسپرس بلاگ، پیشرفت علم در حوزه سلول های بنیادی به اندازه ای پیشرفت نموده که می تواند امیدها برای درمان بیماری ها را افزایش دهد.

افزایش امید برای درمان بیماری ها با سلول های بنیادی

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، این علم پویا و مهم در دنیا فرایند توسعه شتابانی دارد و دانشمندان هر روز با ارائه راه کارهای نوین، دنیای درمان را با شیوه ها و فناوری های جدید شگفت زده می نمایند. ابزارهای جدیدی که امید به زندگی را در بیماران بیشتر می نماید و مهر تاییدی به ادامه حیاتشان می زند.

بیمارانی که سالها با بیماری های صعب العلاج یا لاعلاجی مانند سرطان، بیماری های قلبی، پارکینسون، اسکلروز متعدد، سکته، بیماری هانتینگتون، صدمات نخاعی و بسیاری بیماری های دیگر دست و پنجه نرم می نمایند و درد می کشند.

به همین دلیل، این علم کاربردی در دنیا به یکی از علوم پیشرو بدل شده است و کشورها برای توسعه این حوزه فناورانه با هم رقابت می نمایند. رقابتی که نفع آن برای مردم و بیماران است و قرار است آینده ای ایمن تر و سالم تر برای بشر رقم بزنند.

شتاب گیری این حوزه فناورانه را به سال 2010 میلادی منتسب می نمایند. آمارها می گوید این عرصه علمی در آن سال ها حدود سه میلیارد دلار بازار دنیای داشته و قرار است تا 2030 میلادی این بازار به حدود بیست میلیارد دلار برسد.

کشورهای آسیایی پیشتاز در سرمایه گذاری بر روی سلول های بنیادی شامل چین، کره، ژاپن، هند، قطر و عربستان هستند البته ایران هم چند سالی است که با پیوستن به این کشورها، در کوشش برای اثبات توانمندی ها و ظرفیت های دانشی خود به دنیا است. کوششی که قدمتی 28 ساله دارد. البته که این فرایند 15 سالی است شتاب بیشتری گرفته و ایران را به لیست کشورهای پیشرو در این حوزه اضافه نموده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم تاکید زیادی بر توسعه این علم در کشور دارد و معاونت علمی را حامی همیشگی توسعه سلول های بنیادی در کشور می داند. آن طور که ستاری می گوید: حوزه سلول بنیادی در معاونت علمی همیشه مورد حمایت قرار گرفته و می گیرد. ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم از نظر اقتصادی مسئله ای برای حمایت از دستاوردهای این حوزه ندارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که در آینده نزدیک فناوری های سلول های بنیادی در کشور رشدی مضاعف را تجربه می نماید و به زودی با این روش ها درمان های جدید و مطمئن تری به لیست درمان بیماری های سخت افزوده خواهد شد چون سلول های بنیادی یک مجموعه بی نظیر علمی و درمانی محسوب می گردد.

راستا درمانی و پزشکی در دنیا ناخودآگاه به سمت درمان های سلولی در حرکت است و نظام درمانی دنیا چاره ای ندارد جز اینکه در این راستا ادامه راه دهد. ایران هم اگر به سمت دست یابی به این فناوری کاربردی نمی رفت قطعا امروز برای درمان بسیاری از بیماری ها با مسائل و چالش های زیادی روبرو می شد.

شتاب گیری علوم سلول های بنیادی در زیست بوم فناوری و نوآوری

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به فعالیت 140 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی می گوید: فعالیت این شرکت ها از فراوری ظرف کشت سلول که پیش از این همه وارداتی است تا محیط کشت و تکثیرسلول را در بر می گیرد.

به گفته وی، براساس سند توسعه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، تحولی عظیم در این حوزه رخ داد و تبدیل این علم به ثروت را محقق کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان می نماید: از نظر فراوری علم در حوزه سلول های بنیادی هم صندلی ایران بسیار قابل قبول است و در کنار کشورهایی ایستاده ایم که روزی تنها قدرتمندان این حوزه علمی بودند. اما با کوشش های اجرا شده در زیست بوم فناوری و نوآوری کاری کردیم که به لیست کشورهای دارای این فناوری پیوستیم و امروز ایران یکی از نامداران سلول های بنیادی در دنیا است.

حمیدیه ادامه داد: ایران پیشتازترین کشور اسلامی در حوزه سلول های بنیادی است و این موضوع بر توانمندی سرآمدان علمی کشور صحه می گذارد.

امید به زندگی و سالم ماندن یکی از نیازهای جدی و مهم روانی در جامعه است. اینکه بشر بداند در بحبوحه بیماری ها و جنگ های ناخواسته می تواند به طنابی چنگ بزند و خود را از عوارض این ناملایمات در امان بدارد. مثلا در روزهای سخت کرونایی، دنیا به سمتی رفت که به ضرورت توسعه علمی و کشف راه های درمانی در زمان بروز بیماری های ناشناخته بیشتر پی برد.

اخبار گاه و بیگاهی هم که از گوشه و کنار دنیا مبنی بر کشف دارو یا واکسنی برای درمان کرونا به گوش می رسد، امیدها برای رهایی از این دام پهن شده را بیشتر می نماید. شاید این روزها حال بیماران سرطانی و صعب العلاج را بهتر درک می کنیم زمانی که ندایی از گوشه ای از دنیا برای درمان این بیماری به گوش می رسد.

سلول های بنیادی را امیدی برای بیمارانی می دانند که روی تخت بیمارستان ناامید از همه راه ها منتظرند تا شاید درمانی جدید برایشان پیدا گردد و از این روزهای سخت رهایی یابند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 10041

به "افزایش امید برای درمان بیماری ها با سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش امید برای درمان بیماری ها با سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید