اصلاح قانون نهاد کتابخانه ها در مجلس پیگیری گردد

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس با هدف تشریح شرایط کتابخانه های عمومی، اصلاح تناقضات قانونی نهاد و شرایط معیشتی کتابداران با نماینده مردم شیراز و زرقان ملاقات و گفت و گو کرد.

اصلاح قانون نهاد کتابخانه ها در مجلس پیگیری گردد

روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در مورد تشریح شرایط کتابخانه های عمومی شیراز و زرقان و شرح درباره نواقص قانونی نهاد کتابخانه ها با ابراهیم عزیزی نماینده منتخب مردم شیراز و زرقان ملاقات کرد.

ابراهیم عزیزی نماینده منتخب مردم شهرستان های شیراز و زرقان در این ملاقات گفت: هر کشور و هر ملتی که به امر کتاب و کتابخوانی اهمیت دهد، زمینه رشد همه جانبه خود را فراهم نموده است و غفلت از آن باعث عقب ماندگی فرهنگی و رشد آسیب های اجتماعی می گردد که خسارات جبران ناپذیری برای آن کشور و ملت به بار خواهد آورد.

عزیزی ضمن اشاره به اهمیت مطالعه گفت: اوایل انقلاب موجی از کتاب و کتابخوانی راه افتاده بود و این موج فرهنگی حتی در جبهه و دفاع مقدس ادامه داشت تا جایی که در آن دوران رزمندگان با خواندن کتاب اوقات فراغت خود را سپری می کردند. اما در سال های اخیر توجه به این امر کمرنگ شده است که باید برنامه ریزی گردد تا دوباره مردم با روش های مختلف از جمله ایجاد جذابیت در محیط کتابخانه ها، تزریق منابع مناسب و برگزاری برنامه های خوب و کاربردی جذب کتابخانه ها شوند.

عزیزی در مورد نواقص و تناقضات قانونی نهاد گفت: ضروری است قوانین که احتیاج به اصلاح دارد اعلام شده تا به عنوان طرح یا لایحه در مجلس مطرح و رسیدگی گردد؛ این در حالی است که به ثمر رسیدن آن احتیاجمند پیگیری های مستمر نهاد است.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: در شورای شهر هم احتیاج به اصلاح قوانین داریم تا شهرداری ها موظف به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها باشند و حتی اگر لازم باشد این سهم افزایش پیدا کند.

او درخصوص افزایش فضای کتابخانه ای پیشنهاد داد: شهرداری ها باید موظف شوند در کنار فضای سبز یا مجتمع های مسکونی عظیم، کتابخانه هم بسازند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیزدر این ملاقات ضمن تشریح شرایط کتابخانه های عمومی کلان شهر شیراز گفت: شیراز تنها کلان شهری است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد اما پیگیری ها در این زمینه صورت گرفته و زمین کتابخانه جای نمایی شده است. با توجه به اینکه سال جاری شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است اگر کار ساخت کتابخانه مرکزی از همین سال جاری شروع گردد، اتفاق بسیار خوب و مبارکی است.

روح الله منوچهری ادامه داد: کتابخانه شهید دستغیب به عنوان قدیمی ترین کتابخانه شیراز، نیز در پروژه ای کلان در دست به سازی است که امیدواریم این پروژه تا خاتمه سال به اتمام رسیده و کتابخانه بازگشایی گردد.

او با اشاره به منابع درآمدی کتابخانه ها گفت: بیشترین بخش درآمد کتابخانه ها از نیم درصد درآمد شهرداری ها و یاریی است که دولت به نهاد می نماید که این منابع کفاف هزینه های جاری کتابخانه ها را نمی نماید.

منوچهری با تصریح اینکه از این پس سالن های مطالعاتی خصوصی باید با مجوز فعالیت نمایند، ادامه داد: در حال حاضر بحث صدور مجوز برای احداث و فعالیت سالن های مطالعه خصوصی در اداره کل کتابخانه های عمومی فارس شروع شده است. با این کار هم مشکل سالن مطالعه در بعضی نقاط شهر که کتابخانه وجود ندارد حل می گردد و هم برای تعدادی اشتغال زایی فراهم می گردد.

مدیرکل کتابخانه های فارس گفت: در قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه ها تناقضات و تعارضات فراوانی به چشم می خورد که این تناقضات مانع عظیمی بر سر راه حرکت رو به جلو و پیشرفت کتابخانه ها شده است. این تناقضات قانونی حتی بر شرایط معیشتی کتابداران نیز تاثیر گذاشته است به صورتی که در پرداخت حقوق و نحوه افزایش حقوق کتابداران به علت نداشتن فصل یک و شناسه کارمندی مشکل ایجاد نموده است.

منوچهری ابراز امیدواری کرد این تناقضات با یاری و همراهی مجلس به زودی رفع گردد تا کتابخانه ها از رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است دور نشوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6421

به "اصلاح قانون نهاد کتابخانه ها در مجلس پیگیری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح قانون نهاد کتابخانه ها در مجلس پیگیری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید